Wat kan ik het beste eten voor of na het trainen?
18 juli 2021 

Wat kan ik het beste eten voor of na het trainen?

Wat moet ik eigenlijk eten voor de training? Wat is het beste om te eten na de training? Moet je ook direct na het trainen een eiwitshake innemen? Sommige mensen eten niets voor de training, hoe zit dat dan?

Allemaal vragen die ik vaak hoor als mensen weer beginnen met trainen. En het is best logisch. Je hoort en leest zoveel verschillende dingen. Van een eiwitshake direct na de training tot aan maaltijden overslaan. Jij hebt het vast ook allemaal wel gehoord. 

Maar wat kan je nu het beste doen? Ontdek het hier!

Kort antwoord: Wat het beste bij jou past, maar zorg er wel voor dat het wel eiwitrijk is in combinatie met gezonde vetten! 

Lang antwoord: Het is verstandig om eerst te kijken wat er bij de training eigenlijk in het lichaam gebeurd.

 

Wat gebeurd er tijdens een training?

Als we kijken naar de training zelf, verbrand je tijdens de training calorieën (ofwel energie). De energievoorraden zitten opgeslagen in het lichaam in verschillende vormen, van glycogeen (opgeslagen energie uit koolhydraten in spieren) tot vetzuren. Allemaal kunnen aangesproken worden. Een belangrijke regel hierbij is, hoe langer en intensiever de training, hoe meer energie wordt gebruikt.

Je lichaam heeft dus al energie opgeslagen in het lichaam in de vorm van glycogeen. Dus de gedachtegang dat we koolhydraten (banaan, fruit) per se nodig hebben om te trainen klopt dus niet, want dat heeft het lichaam al. 

Er zijn uitzonderingen, denk aan activiteiten die van lange duur zijn (langer dan 2 uur) dan kan het handig zijn om wat koolhydraten en vetten in te nemen.

 

Wat moet je dus wel eten?


Na de trainingen wordt de eiwitbehoefte verhoogd door de afbraak van spieren. Het is daarom belangrijk om wel eiwitten dan te eten. Het eten van eiwitten stimuleert namelijk weer de aanmaak van eiwitten, ofwel de eiwitsynthese.

De focus van trainen is om strakker te worden en in shape te komen. Spieropbouw is het doel van de trainingen. Om spiermassa op te bouwen is het belangrijk om rondom de training eiwitrijk te eten.

Koolhydraten hebben weinig invloed op het aanmaken van spieren, vetten daarentegen wel. Dus het advies is om eiwitten te combineren met gezonde vetten voor het behoud en stimulans voor de spieren.

 

Praktische tips:

  • Eiwitten: kip, vis, vlees, zuivel, eiwitpoeder
  • Vetten: avocado, noten, zalm, olie

Voorbeelden vóór de training: 

  • Smoothie met eiwitpoeder en avocado
  • Yoghurt/kwark met noten
  • Kip of vis salade met dressing van olijfolie

Voorbeelden na de training: 

  • Warme maaltijd of rest van je voedingsschema, focus met name op eiwitten en vetten. Voeg koolhydraten eventueel toe om aan je calorie-budget te komen. 

 

Extra tips

  • Probeer wat maaltijden uit. Sommige mensen reageren goed op een wat zware maaltijd en sommige eten het liefst zo licht mogelijk. Zolang je maar niet misselijk wordt tijdens de training. 
  •  Hoelang ervoor is per persoon en tijdsmoment verschillend. Hanteer meestal 60-90 minuten ervoor.

 

Conclusie

Doe wat dus het beste past in jouw schema en wat jij lekker vindt. Koolhydraten zijn niet per se nodig. Eiwitten en gezonde vetten zijn wel weer essentieel om die shape te krijgen die je wilt. 

 

Wat kun je nu doen?

Over ons

Wij helpen mensen die blijven jojo’en in gewicht op gewicht komen door persoonlijke coaching.

Wij geloven niet dat ‘het moeten laten van dingen’ en ‘keiharde discipline’ het antwoord is op een gezond en gelukkig leven. In een tijd van snelle oplossingen, en hippe strenge diëten willen wij terug naar de kern: een gezonde levensstijl creëren. Dat is waar wij ons op focussen.

Wat wij bieden is een oplossing voor het eindeloze ge-jojo waar veel mensen last van hebben. Dit doen wij onder andere door middel van onze Body Improvement Workshop. Voor meer informatie over onze workshop, klik hier.

Denk jij dat je gezond genoeg eet en leeft?

Hoe goed heb jij in beeld waar je nu staat?
Hoe sta jij er lichamelijk voor?

Leef jij in het groen? Of doe je eigenlijk al een lange tijd onbewust dingen compleet fout?

Doe nu een gratis Health Check via onze Body Scan & Life Assessment en kijk hoe goed jij scoort op je lichaam en levensstijl.  En ontdek de meest gemaakte fouten waarom 90% van de mensen nooit zijn doel zal bereiken!

Download hier gratis onze Health Check!

Health Check

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down